Expeditiecruises. Iets voor jou?

Expeditiecruises staan vaak hoog op de bucketlist van avontuurlijke reizigers – met cruises naar Alaska, Antarctica en het Noorderlicht als topbestemmingen.


Expeditiecruiserederijen zoals Lindblad Expeditions, UnCruise Adventures en Quark Expeditions zijn gespecialiseerd in avontuurlijke cruises naar afgelegen delen van de wereld, waar passagiers vaak ongerepte natuurlijke omgevingen en habitats kunnen ervaren. Dit soort cruises naar Alaska, Antarctica en het Arctisch gebied leggen meer nadruk op uitstapjes aan land dan op luxe aan boord.


Maar je vindt ook traditionele luxecruiserederijen zoals Seabourn, Silversea, Scenic en Viking die nu expeditieschepen exploiteren en zich begeven in de wereld van avontuurlijke cruises.

Hoe zorgvuldig de reisroute ook gepland mag zijn, als expeditiecruisepassagier moet je je voorbereiden op het onverwachte – of het nu gaat om het weer, schuwe dieren of lokale regels die je beletten een ritje te maken in de boordhelikopter of een duik met de onderzeeër van het schip.

Je wilt op expeditiecruise? Wat moet je weten?

Geen enkele expeditiecruise kan het spotten van specifieke dieren of het Noorderlicht garanderen

Natuurlijk reserveert iedereen een expeditiecruise met het idee dat ze dingen zullen zien die normaal gesproken zijn voorbehouden aan de pagina’s van National Geographic. En als alles perfect gaat, zal dat ook zo zijn. Echter, perfectie komt zelden voor, en het is mogelijk dat je geen ijsbeer in het Arctisch gebied ziet, geen luipaardzeehond in Antarctica of die mantaroggen ‘s nachts in Hawaii op zoek naar voedsel niet ziet.


Geloof ons: een expeditiecruise is nog steeds de moeite waard en je zult veel fascinerende zaken zien zoals schitterende planten en bloemen of dieren in hun natuurlijke leefomgeving. (Eén ding is gegarandeerd: op Antartica zal je duizenden pinguïns zien.) Het is misschien niet wat je er van verwacht. Vertrek met een open geest en een goede verrekijker.

Het goede nieuws.Ben je op jacht naar het Noorderlicht en je vaart met Hurtigruten op Fjordentocht, en het pech om de Aurora niet te zien tijdens een 12-daagse cruise, ze je een tweede kans geven op een andere cruise.


Gouden tip: vaar je met Hurtigruten, laat dan de Noorderlicht-knop op je huttelefoon aanstaan voor het geval het licht midden in de nacht wordt gespot.

Pak je koffer en kleed je naar alle weersomstandigheden.

De belangrijkste tip die ik kan geven is om je op elk weertype voor te bereiden. Als je in afgelegen klimaten bent, kan het weer in een oogwenk omslaan. Op een expeditiecruise naar Alaska kun je op een dag de vier seizoenen meemaken. Neem je de trip met Hurtigruten van Bergen naar ruim boven de poolcirkel, dan is dat een reis van  bijna 1.700 kilometer. Het is misschien al lente in Bergen, maar in Kirkeness ligt de sneeuw gemakkelijk nog een meter hoog.

Besef dat, of het nu warm of koud, zonnig, het bakken regent of de sneeuwvlokken lustig dwarrelen, de excursie doorgaat. (hoewel het schip altijd een beslissing zal nemen als het weer te slecht is). We raden je dan ook aan om je in lagen te kleden: dikke sokken, thermobroeken en jassen of bodywarmers (met lange of korte mouwen), hoodies en warme truien (wol, geen katoen). Iinvesteer in degelijke regenkleding, inclusief waterdichte rugzakken, droge tassen voor camera’s, waterdichte broeken en een waterdichte jas.

De meeste expeditiecruises voorzien de essentiële uitrusting voor excursies.

In het Arctisch gebied of Antarctica zullen de meeste expeditieschepen de passagiers op de eerste dag aan boord voorzien van een waterdichte, jas of parka voorzien met het label van het schip of de rederij. Die zal je waarschijnlijk niet zelf moeten inpakken. Hierdoor komt er kostbare ruimte in je koffer vrij voor al de andere lagen die je moet meenemen. Check vooraf bij je reisagent om zeker te weten wat ze wel en niet voorzien.

Veel schepen hebben ook boetieks aan boord waar je uitrusting kunt kopen. Hou er wel rekening mee dat het aan boord niet goedkoop zal zijn.

Verwacht je eraan dat de reisroute kan wijzigen door allerlei omstandigheden.

Verwacht het onverwachte en je zal niet teleurgesteld zijn – vooral als je in het midden van de winter naar Hoge Arctische gebied vaart. Hier zal het weer een grote rol spelen in alles wat je doet.


Havens kunnen op het laatste moment worden overgeslagen, excursies geannuleerd en die dieren in het wild waar je zo graag naar kijkt, houden zich zelf schuil voor de barre weersomstandigheden.


Het weer speelt eveneens een grote rol in wat je vanaf je schip kunt doen. Is het ijs in Antarctica te dik of zijn de arctische winden in Noorwegen te sterk dan kun je niet op het water in een kajak. (Een uitzondering op deze regel is UnCruise Adventures, dat expeditiecruises uitvoert naar plaatsen als Alaska en de Zee van Cortez, bestemmingen waar activiteiten minder worden beïnvloed door het weer.)

Hoe soepeler je je opstelt, des te gelukkiger zal je op een expeditiecruise zijn. Het leuke van een expeditiecruise is dat het schip de actie volgt.

Factoren zoals weer, waarnemingen van dieren in het wild en ijscondities hebben allemaal invloed op de dagelijkse beslissingen waar het schip naartoe vaart en wat er die dag te gebeuren staat. Dit is het echte avontuur van een expeditiecruise. Elke dag is anders en je weet nooit wat je mag verwachten..

Een deel van je expeditiecruise kan worden geannuleerd of afgebroken.

storm op zee

Dit is zeldzaam. Maar het kan gebeuren. Vooral in het Hoge Arctische gebied waar het weer zo slecht kan worden dat het schip een schuilplaats moet zoeken en daar enige tijd moet blijven.

In dergelijk geval kun je wel verwachten dat de rederij zal doen wat het kan om alternatieve activiteiten te regelen n nabijgelegen dorp of een uitstapje naar een museum.

Aan de andere hand, als de brug een walvis spot, dan zullen zich zo manoevreren zodat de passagiers er het beste zicht op hebben. 

Als de cruise wordt afgebroken, wordt meestal een gedeeltelijke terugbetaling of een tegoedbon voor een toekomstige cruise aangeboden, afhankelijk van de voorwaarden en bepalingen van de rederij.

Zorg dat je een goede reisverzekering hebt.

Dit is belangrijk. De enige medische verzorging aan boord komt van de scheepsarts. En het kan zijn dat de ziekenboeg niet is uitgerust om je behandelen. Dan blijft er enkel een medische evacuatie naar een ziekenhuis aan de wal over. Dergelijke reddingsoperaties komen niet goedkoop en je zal ook wel even schrikken van de prijzen die zowel de scheepsartsen als de zieknhuizen vragen. Dus zorg er altijd voor dat je een stevige reisverzekering afsluit. Dit is belangrijk voor alle reizen en vooral belangrijk op expeditiecruises. Hier is de kans op letsel groter is dan op een traditionele cruise.

Het is niet allemaal "wilde" natuur op een expeditiecruise.

Dit is misschien een verrassing voor sommigen, maar er zijn op veel expeditiecruises ook culturele excursies aan land beschikbaar. Je zal veel tijd besteden aan het kijken naar dieren in hun natuurlijke omgeving, maar je kan ook een Inuit-dorp in Groenland bezoeken, een Viking museum in Noorwegen of een vissersdorp in Alaska.

Vertrouw niet te veel op je telefoon.

Zelfs op de meest luxe expeditiecruises is de satellietverbinding traag en duur. Alhoewel heel wat rederijen momenteel zijn aangesloten op Starlink. Maar deze dienst is nog niet over de hele planeet beschikbaar. En in “Godvergetenland” zal je GSM ook van weinig nut zijn, tenzij je een satelliet telefoon hebt. Maar dat is ook de luxe van een expeditiecruise. Je gewoon van de buitenwereld los koppelen en een tijd zonder moderne technologie leven.

Er bestaat grote kans dat je zeeziek wordt.

Dit geldt vooral voor reizen langs de Drake Passage op weg naar Antarctica en in de Noord-Atlantische Oceaan naar het Arctisch gebied. Veel schepen hebben stabilisatoren, maar het is altijd een goed idee om wat medicijnen tegen zeeziekte mee te nemen.

 

Nu we het toch over dit onderwerp hebben. Ben je afhankelijk van meditcatie, vergeet die aub niet om die in je HANDBAGAGE mee te nemen. Het kan knap lastig worden om een middel te pakken te krijgen tussen Ijsland en Groenland.

Expeditiecruises zijn duurder dan traditionele cruises, maar ze bieden wel waar voor je geld.

Ja, ze zijn duurder, maar je krijgt zoveel meer dan alleen een cruise. Je krijgt de kans om plaatsen te zien die weinig mensen hebben gezien, om te leren van deskundige gidsen, om activiteiten te ondernemen zoals kajakken, sneeuwschoenwandelen en ijsklimmen, en om dieren in het wild te zien zoals je ze nog nooit eerder zag.

De fancy grote speeltjes van je expeditieschip blijven misschien aan boord

de helicopter van Scenic Cruises

Veel luxe rederijen, zoals bv Scenic Cruises, hebben een heli of een duikboot aan boord. Als je een expeditieschip hebt geboekt omwille van dergelijke gadget, besef dan beide speeltjes land-specifieke licentievereisten hebben. En die kunnen helaas niet op elke bestemming gebruikt worden. Als dit essentieel is voor jouw ervaring, controleer dan vooraf bij je reisagent of deze wel tijdens die specifieke cruise mogen gebruikt worden.

 

Bovendien speelt het weer er een grote rol in of deze kunnen worden ingezet. Cruisemaatschappijen zullen altijd de veiligheid van gasten plaatsen boven het gebruik van hun speeltjes. Ze annuleren excursies als het weer tegenwerkt.

Wat betreft camera's tijdens excursies.

Het is verleidelijk om die grote, zware, dure camera te pakken om de perfecte foto te maken. De waarheid is dat een DSLR camera met enorme lenzen niet bijster handig is als je aan het peddelen, wandelen of avonturieren bent. Neem dus een GoPro of equivalent mee en houd je handen vrij. Of kies voor een kleinere systeem camera.


Excursies gaan snel. Treuzel je te lang om die perfecte foto te maken, dan je zal veel geweldige achtergrondinformatie van je expeditieleider missen. Expeditiecruises gaan meestal naar ‘s werelds meest verbazingwekkende plaatsen. Probeer aanwezig te zijn in het unieke moment en balanseer dat met net genoeg begeleidende beelden. Bovendien heeft de meerderheid van de schepen een professionele fotograaf die alles vastlegt.


Pro tip: Een aantal cruiselijnen, waaronder Lindblad, Abercrombie & Kent en Hurtigruten, hebben vaste fotografen die cruisegasten kunnen helpen om hun camera te gebruiken, hun foto’s te bewerken, verschillende camera’s uit te proberen en tips geven over camera-apps die je met je telefoon kunt gebruiken. Voor de echte fotografieliefhebbers bestaan er fotografie-gerichte expeditiecruises te boeken.

Maar aan boord neem je je beste apparatuur mee

Dieren hebben de irritante gewoonte om niet te poseren voor de camera of dichtbij genoeg te komen voor die perfecte foto. Een expeditiecruise is absoluut het geschikte moment om uit te rukken met je DSLR, een statief, een gimbal en een paar zware zoomlenzen en daarmee je medepassagiers op stang te jagen omdat het overal aan blijft haperen, een pak plaats inneemt in de zodiac. De kans dat je de tijd hebt om de hele winkel uit te stallen en te wachten op het juiste kiekje is quasi onbestaande. Voor de excursies aan de wal vertrouw je best op een degelijke systeem camera.

Verwacht geen nachtleven, een casino of glijbanen aan boord

Expeditie schepen zijn per definitie klein en leggen de nadruk op wat je buiten het schip kunt ervaren, eerder dan erop. In plaats van elke avond live shows, zullen de avonden waarschijnlijk bestaan uit lezingen en diavoorstellingen over de reis. Glijbanen, tennisbanen etc worden vervangen door dieren spotten of naar de  sterren kijken. Bovendien zul je waarschijnlijk zo moe zijn van een dag vol spannende excursies dat je het gebrek aan bruisend nachtleven aan boord niet eens opmerkt.

Besluit

Een expeditie cruise is niet voor iedereen weggelegd. Ook niet als je op je comfort bent gesteld en een luxe expeditieschip boekt zoals Silversea, Seabourn, Scenic etc. Een expeditiecruise kost een pak meer dan een traditionele cruise, maar je betaalt om op een veilige manier een deel van de wereld te zien die andere mensen maar op Discovery of National Geographic te zien krijgen. Heb je advies nodig, neem dan gerust contact met me op. Je vindt de contact gegevens hieronder.

Lees ook dit artikel over de soorten cruiseschepen